Evo Gaming

Polski Serwer Role Play

Nie jesteś zalogowany na forum.

#1 2016-11-10 15:27:07

wiko191
San Andreas Sheriff Department
Dołączył: 2016-11-09
Liczba postów: 6
Windows 7Chrome 54.0.2840.71

Kodeks Drogowy San Andreas

latest?cb=20120201205108


Artykuł 1 Informacje wstępne

§1 Kodeks określa:
Zasady ruchu na drogach publicznych, podlegających pod rząd stanowy, władze hrabstwa lub władze miasta;
Warunki dopuszczenia pojazdów do ruchu na wyżej wymienionych drogach;
Wymagania postawione osobom kierującymi pojazdami oraz innym uczestnikom ruchu;
Kompetencje instytucji porządkowych w ramach kontroli ruchu drogowego;
Kary za popełnienie poszczególnych wykroczeń drogowych;
Artykuł 2 Przepisy ogólne

§1 Drogę stanowi wydzielony pas terenu, składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdujących się na terenie tego pasa.
§2 Każdy uczestnik ruchu drogowego (oraz inne osoby znajdujące się na drodze) zobowiązany jest zawsze do zachowania ostrożności bądź też - w odpowiednio określonych przez kodeks przypadkach - szczególnej ostrożności.
§3 Każdy uczestnik ruchu drogowego (oraz inne osoby znajdujące się na drodze) zobowiązany jest unikać wszelakiego typu działania, które może spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku w ruchu drogowym, utrudnić ruch drogowy, bądź wpłynąć bezpośrednio na zakłócenie spokoju i porządku publicznego.
§4 W przypadku spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, uczestnik ruchu zobowiązany jest do podjęcia próby usunięcia występującego zagrożenia. W przypadku, w którym to podmiot inicjujący zagrożenie nie jest w stanie wykonać tych czynności, powinien niezwłocznie powiadomić o tym innych uczestników ruchu.
§5 Każdy uczestnik ruchu ma prawo liczyć, że inne osoby znajdujące się na drodze lub w pobliżu niej przestrzegają przepisów ruchu drogowego. Wyjątek stanowią sytuacje, w których okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania.
§6 Każdy uczestnik ruchu zobowiązany jest do stosowania się do poleceń i sygnałów wydawanych przez osoby kierujące ruchem, sygnalizację świetlną oraz znaki drogowe.
§7 Sygnały oraz polecenia wydawane przez osoby kierujące ruchem mają pierwszeństwo przed sygnalizacją świetlną oraz znakami drogowymi.
§8 Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi ustalającymi pierwszeństwo przejazdu.
§9 Do wydawania poleceń i sygnałów uprawniony jest:
funkcjonariusz Police Department;
funkcjonariusz Sheriff's Department;
funkcjonariusz Highway Patrol;
agent Federal Bureau of Investigation;
funkcjonariusz Fire Department.
§10 Znaki drogowe wyrażają zakazy, nakazy, informacje lub ostrzeżenia.
§11 Zakaz lub ograniczenie regulowane przez znak drogowy obowiązuje do najbliższego skrzyżowania chyba, że znak zostaje za nim powtórzony.
§12 Każdy uczestnik ruchu drogowego zobowiązany jest ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, niezwłocznie usunąć się z jego drogi, a nawet - w razie potrzeby - zatrzymać się.

Artykuł 3 Ruch pieszych

§1 Pieszy zobowiązany jest do korzystania z chodnika, a w razie jego braku - z pobocza. W przypadku, gdy pobocza nie ma, bądź czasowo nie można z niego korzystać, pieszy ma prawo poruszać się po jezdni pod warunkiem poruszania się przy jej krawędzi, zajmowania jak najmniejszej powierzchni i ustępowania pierwszeństwa nadjeżdżającym pojazdom.
§2 Pieszy idący po poboczu (lub jezdni) zobowiązany jest do poruszania się lewą krawędzią drogi.
§3 Kolumna pieszych może poruszać się tylko i wyłącznie prawą stroną jezdni.
§4 Liczba osób idących w kolumnie obok siebie nie może przekraczać 4.
§5 Pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności.
§6 Pieszy zobowiązany jest do korzystania z przejścia dla pieszych.
§7 Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdami poruszającymi się po jezdni.
§8 Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone w sytuacji, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Jeżeli skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od przejścia, przechodzenie dozwolone jest również na tym skrzyżowaniu.
§9 Przechodzenie przez jezdnię, o którym mowa w §8, dozwolone jest tylko i wyłącznie pod warunkiem, że nie spowoduje ono zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia. Pieszy zobowiązany jest do ustąpienia pierwszeństwa pojazdom oraz poruszania się do przeciwległej krawędzi prostopadle do osi jezdni, drogą jak najkrótszą.
§10 Zabrania się:
wkraczania na jezdnię bezpośrednio pod jadący pojazd, w tym także na przejściu dla pieszych;
wkraczania na jezdnię zza pojazdu lub innej przeszkody, znacząco ograniczającej widoczność drogi;
przekraczanie jezdni w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
zwalniania kroku bądź zatrzymywania się bez uzasadnionej przyczyny w trakcie przekraczania jezdni lub torowiska;
przebiegania przez jezdnię lub torowisko;
chodzenia po torowisku.
Artykuł 4 Podstawowe założenia ruchu pojazdów

§1 Każdą osobę kierującą pojazdem obowiązuje ruch prawostronny.
§2 Każdy kierujący pojazdem, korzystając z drogi dwujezdniowej zobowiązany jest do poruszania się po prawej jezdni.
§3 Każdy kierujący pojazdem, korzystając z drogi dwukierunkowej o co najmniej czterech pasach ruchu zobowiązany jest zajmować pas ruchu znajdujący się na prawej połowie jezdni.
§4 Kierujący pojazdem jest zobowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni.
§5 Jeżeli pasy ruchu są wyznaczone, kierowany pojazd nie może zajmować więcej niż jednego pasa ruchu.
§6 Kierujący rowerem zobowiązany jest poruszać się poboczem, chyba, że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu utrudniłby ruch pieszych.

Artykuł 5 Włączanie się do ruchu

§1 Kierujący pojazdem, podczas włączania się do ruchu, winien jest zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.
§2 Włączanie się do ruchu następuje podczas rozpoczynania jazdy po postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz przy wjeżdżaniu:
na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takowego obiektu;
na drogę z pola lub na drogę twardą z drogi gruntowej;
na jezdnię z pobocza lub chodnika.
Artykuł 6 Prędkość

§1 Kierujący pojazdem jest zobowiązany do jazdy z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem. Prędkość powinna zostać dostosowana do:
warunków, w jakich odbywa się ruch drogowy;
rzeźby terenu;
stanu i widoczności drogi;
stanu i ładunku pojazdu;
warunków atmosferycznych;
natężenia ruchu.
§2 Kierujący pojazdem jest zobowiązany:
prowadzić pojazd z prędkością nieutrudniającą jazdy innym pojazdom;
hamować w sposób niepowodujący utrudnienia ruchu lub zagrożenia bezpieczeństwa;
utrzymywać odpowiedni odstęp od poprzedzającego pojazdu, niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się tego pojazdu.
§3 Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym wynosi 60 km/h przez całą dobę, o ile znaki nie stanowią inaczej.
§4 Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów poza obszarem zabudowanym wynosi 80 km/h przez całą dobę, o ile znaki nie stanowią inaczej.
§5 Władze zarządzające ruchem na drogach mogą zmniejszyć lub zwiększyć, za pośrednictwem znaków drogowych, dopuszczalną prędkość pojazdów obowiązującą na danym odcinku.
§6 Prędkość dopuszczalna, o której mowa w §5, może zostać:
zmniejszona - w przypadku, gdy warunki bezpieczeństwa ruchu na drodze lub jej odcinku za tym przemawiają;
zwiększona - jeżeli warunki ruchu na drodze lub jej odcinku zapewniają zachowanie bezpieczeństwa ruchu.
Artykuł 7 Zmiana pasa ruchu i kierunku jazdy

§1 Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany przez niego pas ruchu tylko i wyłącznie z zachowaniem szczególnej ostrożności.
§2 Kierujący pojazdem jest zobowiązany do zbliżenia się:
do prawej krawędzi jezdni - w przypadku, gdy zamierza skręcić w prawo;
do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - w przypadku, gdy zamierza skręcić w lewo.
§3 Przepisu, o którym mowa w §2 nie stosuje się, jeżeli wymiary pojazdu uniemożliwiają wykonanie skrętu zgodnie z zasadą określoną w tym przepisie lub dopuszczalna jest jazda wyłącznie w jednym kierunku.
§4 Kierujący pojazdem, podczas zmiany zajmowanego pasa ruchu, zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, a także pojazdowi, który wjeżdża na ten pas z prawej strony.
§5 Kierujący pojazdem jest zobowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
§6 Zabrania się zawracania:
w tunelu;
na moście lub wiadukcie;
drodze jednokierunkowej;
na autostradzie;
w warunkach, w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub utrudnić ruch drogowy.
Artykuł 8 Wymijanie, omijanie, cofanie

§1 Wymijanie jest manewrem polegającym na przejeżdżaniu (przechodzeniu) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.
§2 Omijanie jest manewrem polegającym na przejeżdżaniu (przechodzeniu) obok nieporuszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody.
§3 W trakcie wymijania, kierujący pojazdem jest zobowiązany zachować bezpieczny odstęp od wymijanego pojazdu lub uczestnika ruchu, a w razie potrzeby zjechać na prawo i zmniejszyć prędkość lub zatrzymać się.
§4 W trakcie omijania, kierujący pojazdem jest zobowiązany zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody, a w razie potrzeby zmniejszyć prędkość.
§5 Omijanie pojazdu sygnalizującego zamiar skręcenia w lewo może odbywać się tylko i wyłącznie z jego prawej strony.
§6 W trakcie cofania, kierujący pojazdem jest zobowiązany ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu oraz zachować szczególną ostrożność. W szczególności powinien:
sprawdzić, czy wykonywany przez niego manewr nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia;
upewnić się, czy za pojazdem nie znajduje się przeszkoda.
§7 Zabrania się cofania pojazdem w tunelu, na moście, wiadukcie, autostradzie.

Artykuł 9 Wyprzedzanie

§1 Wyprzedzanie jest manewrem polegającym na przejeżdżaniu (przechodzeniu) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku.
§2 Kierujący pojazdem, przed wykonaniem manewru wyprzedzania, jest zobowiązany upewnić się, czy:
ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wykonania manewru bez utrudnienia komukolwiek ruchu;
kierujący, który porusza się za nim, nie rozpoczął manewru wyprzedzania.
kierujący, który porusza się przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował zamiaru wyprzedzenia innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu.
§3 Kierujący pojazdem jest zobowiązany, podczas wykonywania manewru wyprzedzania, zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania pojazdu jednośladowego lub kolumny pieszych odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m.
§4 Kierujący pojazdem, wykonujący manewr wyprzedzania, zobowiązany jest przejeżdżać z lewej strony wyprzedanego pojazdu.
§5 Wyprzedzanie pojazdu lub uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo, ma prawo odbywać się tylko i wyłącznie z jego prawej strony.
§6 Kierującemu pojazdem wyprzedzanym zabrania się w czasie wyprzedzania i bezpośrednio po nim zwiększania prędkości.
§7 Zabrania się wyprzedzania pojazdu silnikowego jadącego po jezdni:
w przypadku dojeżdżania do wierzchołka wzniesienia;
na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi;
na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowań o ruchu okrężnym lub na których występuje sygnalizacja świetlna.
§8 Zabrania się wyprzedzania pojazdu uprzywilejowanego w terenie zabudowanym.

Artykuł 10 Przecinanie się kierunków ruchu

§1 Kierujący pojazdem, który zbliża się do skrzyżowania, jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.
§2 Przepis, o którym mowa w §1 stosuje się również w razie przecinania się kierunków ruchu poza skrzyżowaniem.
§3 Kierującemu pojazdem zabrania się:
wjazdu na skrzyżowanie, jeżeli na tym skrzyżowaniu lub za nim nie ma miejsca do dalszej jazdy;
rozdzielania kolumny pieszych.
§4 Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.
§5 Kierujący pojazdem, który wykonuje manewr skrętu w drogę poprzeczną, jest zobowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.
§6 Kierującemu pojazdem zabrania się:
wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim;
omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;
jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.
§7 Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez chodnik, jest zobowiązany do powolnej jazdy i ustępowania pierwszeństwa pieszym.
§8 Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na torowisko jest on zobowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz zapewnić odpowiednie środki ostrożności.
§9 Kierujący pojazdem jest zobowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
§10 Kierującemu pojazdem zabrania się:
objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało ukończone;
wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do dalszej jazdy;
wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwległego kierunku ruchu.
§11 W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest zobowiązany do niezwłocznego usunięcia go z przejazdu, a jeżeli jest to niemożliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o występującym niebezpieczeństwie.

Artykuł 11 Ostrzeganie i jazda w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza

§1 Kierujący pojazdem ma prawo używać sygnału dźwiękowego lub świetlnego, w razie gdy zachodzi konieczność ostrzeżenia o niebezpieczeństwie.
§2 Kierującemu zabrania się:
nadużywania sygnału dźwiękowego lub świetlnego;
używania sygnału dźwiękowego na obszarze zabudowanym, chyba że jest to konieczne w związku z bezpośrednim niebezpieczeństwem.
§3 Kierujący pojazdem zobowiązany jest zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami.

Artykuł 12 Holowanie

§1 Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko i wyłącznie pod warunkiem, że:
prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;
pojazd holujący ma włączone światła mijania;
w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienia do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczające potrzebę kierowania nim.
Artykuł 13 Przepisy porządkowe

§1 Kierujący pojazdem jest zobowiązany do posiadania przy sobie oraz okazywania na żądanie uprawnionego organu następujące dokumenty:
dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem;
dokument stwierdzający dopuszczenie pojazdu do ruchu;
dokument stwierdzający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzający opłacenie składki tego ubezpieczenia.
§2 Kierujący pojazdem samochodowym oraz osoba przewożona takim pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są zobowiązani korzystać z tych pasów podczas jazdy.
§3 Obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy:
osoby mającej orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów bezpieczeństwa;
kobiety o widocznej ciąży;
kierującego taksówką osobową podczas przewożenia pasażera;
egzaminatora podczas egzaminowania;
funkcjonariusza Police Department, Sheriff's Department, Highway Patrol, Federal Bureau of Investigation, Fire Department - podczas wykonywania czynności służbowych;
osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach lub za pośrednictwem wózka inwalidzkiego.
§4 Kierujący motocyklem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są zobowiązani w czasie jazdy używać hełmów ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym.
§5 Osoba wykonująca roboty lub inne czynności na drodze jest zobowiązana używać w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu elementów odblaskowych odpowiadających właściwym warunkom technicznym.
§6 Kierujący pojazdem w razie uczestnictwa w wypadku drogowym jest zobowiązany:
zatrzymać pojazd, nie powodując przy tym zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego;
przedsięwziąć odpowiednie środki w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu w miejscu wypadku;
niezwłocznie usunąć pojazd z miejsca wypadku, aby nie powodował zagrożenia lub tamowania ruchu, jeżeli nie ma zabitego lub rannego;
podać swoje dane personalne, dane personalne właściciela lub posiadacza pojazdu oraz dane dotyczące zakładu ubezpieczeń, z którym zawarta jest umowa obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, na żądanie osoby uczestniczącej w wypadku.
§7 Jeżeli w wypadku jest zabity lub ranny, kierujący pojazdem jest zobowiązany:
udzielić niezbędnej pomocy ofiarom wypadku oraz wezwać Fire Department i lokalny organ ochrony porządku publicznego (Police Department/Sheriff's Department/Highway Patrol);
nie podejmować czynności, które mogłyby utrudnić ustalenie przebiegu wypadku;
pozostać na miejscu wypadku, a jeżeli wezwanie pomocy, o której mowa w punkcie pierwszym wymaga oddalenia się - niezwłocznie powrócić na to miejsce.
§8 Przepisy, o których mowa w §7 stosuje się odpowiednio do innych osób uczestniczących w wypadku.
§9 Zabrania się:
kierowania pojazdem, prowadzenia kolumny pieszych osobie w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;
holowania pojazdu kierowanego przez osobę, o której mowa w punkcie pierwszym;
otwierania drzwi pojazdu, pozostawiania otwartych drzwi lub wysiadania bez upewnienia się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia;
wykorzystywania drogi lub poszczególnych jej części w sposób niezgodny z przeznaczeniem, chyba że przepisy szczegółowe stanowią inaczej;
wjeżdżania na pas między jezdniami;
pozostawiania na drodze przedmiotów, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu ruchu;
samowolnego umieszczania lub włączania albo usuwania lub wyłączania znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń ostrzegawczo-zabezpieczających lub kontrolnych na drodze, jak również zmiany ich położenia lub ich zasłaniania;
zaśmiecania lub zanieczyszczania drogi;
samowolnego umieszczania na drodze jakichkolwiek znaków, napisów lub symboli.
§10 Kierującemu pojazdem zabrania się korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.

Artykuł 14 Zatrzymanie i postój

§1 Postój pojazdu to unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające dłużej niż 1 minutę.
§2 Zatrzymanie pojazdu to unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające nie dłużej niż 1 minutę oraz każde unieruchomienie pojazdu wynikające z tych warunków lub przepisów.
§3 Zatrzymanie i postój są dozwolone tylko w miejscu i w warunkach, w których jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego utrudnienia.
§4 Kierujący pojazdem, zatrzymując pojazd na jezdni, jest zobowiązany ustawić go jak najbliżej jej krawędzi oraz równolegle do niej.
§5 W czasie postoju na drodze poza obszarem zabudowanym pojazd powinien znajdować się, jeżeli to tylko możliwe, poza jezdnią.
§6 Kierujący pojazdem jest zobowiązany stosować sposób zatrzymania lub postoju wskazany znakami drogowymi.
§7 Kierujący pojazdem jest zobowiązany w czasie postoju zabezpieczyć pojazd przed możliwością jego uruchomienia przez osobę niepowołaną oraz zachować inne środki ostrożności niezbędne do uniknięcia wypadku.
§8 Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego pod warunkiem, że:
na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;
szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i nie jest mniejsza niż 1,5 m;
pojazd umieszczony przednią osią na chodniku nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.
§9 Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w §8, zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla lub roweru.
§10 Zabrania się zatrzymania pojazdu:
na przejeździe kolejowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania;
na przejściu dla pieszych oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem;
w odległości mniejszej niż 10 m od przedniej strony znaku lub sygnału drogowego, jeżeli zostałyby one zasłonięte przez pojazd;
na pasie między jezdniami.
§11 Zabrania się postoju:
w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd, w szczególności do i z bramy, garażu, parkingu lub wnęki postojowej;
w miejscu utrudniającym dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu lub wyjazd tego pojazdu;
bezpośrednio przed i za przejazdem kolejowym, po obu stronach drogi;
§12 Zabrania się zatrzymania lub postoju pojazdu na autostradzie w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu. Jeżeli unieruchomienie pojazdu nastąpiło z przyczyn technicznych, kierujący pojazdem jest zobowiązany usunąć pojazd z jezdni oraz ostrzec innych uczestników ruchu.
§13 Zakaz zatrzymania lub postoju pojazdu nie dotyczy unieruchomienia pojazdu wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.
§14 Kierujący pojazdem jest zobowiązany do sygnalizowania postoju pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku:
na autostradzie - w każdym przypadku;
poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości;
na terenie obszaru zabudowanego - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.
§15 Postój, o którym mowa w §14, należy sygnalizować poprzez użycie świateł awaryjnych. Sygnalizowanie obowiązuje przez cały czas postoju.
§16 Pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez organy ochrony porządku publicznego na koszt właściciela lub posiadacza.

Artykuł 15 Używanie świateł zewnętrznych

§1 Kierujący pojazdem jest zobowiązany do używania świateł mijania od godziny 19:00 do godziny 5:00, a także w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza.
§2 W trakcie zatrzymania lub postoju, w miejscu oświetlonym w stopniu zapewniającym widoczność pojazdu lub znajdującym się poza jezdnią i poboczem, światła o których mowa w §1 mogą być wyłączone.

Artykuł 16 Warunki używania pojazdów w ruchu drogowym

§1 Po drogach poruszać się może tylko i wyłącznie pojazd:
zarejestrowany, wyposażony w tablice rejestracyjne;
posiadający sprawne przynajmniej jedno światło mijania.
§2 W przypadku pojazdów samochodowych, uczestniczyć w ruchu drogowym ma prawo tylko i wyłącznie pojazd posiadający:
pokrywę silnika;
pokrywę bagażnika;
wszystkie drzwi (o ile pojazd został w nie fabrycznie wyposażony);
zderzak przedni oraz zderzak tylny (o ile pojazd został w nie fabrycznie wyposażony);
szybę frontową.
§3 Pojazdem uprzywilejowanym w ruchu drogowym może być pojazd:
Police Department
Sheriff's Department
Highway Patrol
Federal Bureau of Investigation
Fire Department
§4 Za pojazd uprzywilejowany uważa się pojazd, który spełnia warunek określony w §3 oraz wysyła jednocześnie sygnały świetlne i dźwiękowe. Po zatrzymaniu pojazdu nie wymaga się używania sygnału dźwiękowego.
§5 Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu drogowym, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko wtedy, gdy uczestniczy:
w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia;
w przejeździe kolumny pojazdów uprzywilejowanych;
w wykonywaniu zadań związanych bezpośrednio z zapewnieniem bezpieczeństwa osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.
§6 Kierujący pojazdem uprzywilejowanym jest zobowiązany stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem.
§7 Każdemu kierującemu zabrania się:
używania pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej się w pojeździe lub poza nim;
zakrywania świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych wymaganych tablic albo znaków, które powinny być widoczne;
ozdabiania tablic rejestracyjnych oraz umieszczania z przodu lub z tyłu pojazdu znaków, napisów lub przedmiotów, które ograniczają czytelność tych tablic;
oddalania się od pojazdu, gdy silnik jest w ruchu;
używania pojazdu w sposób, który powoduje uciążliwości związane z nadmierną emisją spalin lub nadmiernym hałasem;
palenia tytoniu lub spożywania pokarmów w przypadku, gdy przewozi w pojeździe inną osobę/osoby;
§8 Kategorycznie zabrania się przewożenia osób w sposób, do którego samochód nie jest przystosowany. Zakaz obejmuje:
transport osób w obrębie skrzyni ładunkowej pojazdu dostawczego typu "pick-up";
transport osób w bagażniku każdego pojazdu;
transport osób w przyczepie lub naczepie towarowej;
transport osób w ilości większej, niż wpisana w dowodzie rejestracyjnym.
Artykuł 17 Uprawnienia do kierowania

§1 Kierującym może być osoba, które osiągnęła wiek 16 lat i jest sprawna pod względem fizycznym i psychicznym oraz spełnia jeden z warunków określonych w poniższych podpunktach:
posiada wymagane umiejętności do kierowania w sposób niezagrażający bezpieczeństwu ruchu drogowego i nienarażający kogokolwiek na szkodę oraz posiada wymagany dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem;
zdaje egzamin odpowiednio przystosowanym pojazdem pod nadzorem egzaminatora.
§2 Osoba niepełnosprawna pod względem fizycznym może być kierującym, jeśli w wyniku badania lekarskiego nie stwierdzono przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem.
§3 Nie wymaga się uprawnień do:
kierowania rowerem lub motorowerem od osoby, która ukończyła 18 lat;
prowadzenia kolumny pieszych.
§4 Prawo jazdy nie może zostać wydane osobie, której prawo jazdy zostało odebrane przez organ kontroli ruchu drogowego lub orzeczeniem sądowym.
§5 W przypadku odebrania prawa jazdy przez organ kontroli ruchu drogowego, dopuszcza się ponowne pozyskanie uprawnień w czasie nie krótszym niż 14 dni od momentu zatrzymania dokumentu.

Artykuł 18 Uprawnienia organów ochrony porządku publicznego

§1 Czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu drogowego, kierowanie ruchem i jego kontrolowanie należy do zadań:
Police Department
Sheriff's Department
Highway Patrol
§2 Funkcjonariusz reprezentujący organ ochrony porządku publicznego, w związku z wykonywaniem czynności określonych w §1, uprawniony jest do:
przeprowadzenia zatrzymania drogowego innego uczestnika ruchu;
legitymowania uczestnika ruchu drogowego i wydawania mu poleceń co do sposobu korzystania z drogi lub używania pojazdu;
sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem i jego używaniem, a także dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia;
żądania okazania dokumentu potwierdzającego prawo do używania pojazdu, jeżeli pojazd ten nie jest zarejestrowany na nazwisko osoby nim kierującej;
żądania poddania się przez kierującego pojazdem lub przez inną osobę, w stosunku do której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogła kierować pojazdem, badania w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;
sprawdzania stanu technicznego, wyposażenia, ładunku, wymiarów, masy lub nacisku osi pojazdu znajdującego się na drodze;
zatrzymania, w przypadkach przewidzianych w kodeksie, dokumentów stwierdzających uprawnienie do kierowania pojazdem lub jego używania;
wydawania poleceń osobie, która spowodowała przeszkodę utrudniającą ruch drogowy lub zagrażającą jego bezpieczeństwu;
wydawania poleceń kontrolowanemu uczestnikowi ruchu, co do sposobu jego zachowania;
uniemożliwiania kierowania pojazdem osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu;
uniemożliwiania kierowania z pojazdu, którego stan techniczny nie spełnia wymaganych norm;
uniemożliwiania kierowania pojazdem przez osobę nieposiadającą wymaganych dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;
uniemożliwiania używania urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych, służących do wydawania poleceń innym uczestnikom ruchu;
§3 Zatrzymanie w ruchu drogowym może zostać przeprowadzone w przypadku:
gdy kierujący wykonuje przewóz drogowy towarów lub osób;
gdy kierujący naruszył przepisy ruchu drogowego lub spowodował zagrożenie jego bezpieczeństwa;
jeżeli istnieje podejrzenie, że kierujący porusza się pojazdem pod wpływem alkoholu lub środków o podobnym działaniu do alkoholu;
jeżeli istnieje podejrzenie, że kierujący pojazdem (lub inne osoby znajdujące się w pojeździe) popełniły przestępstwo.
§4 Funkcjonariusz nie ma obowiązku okazywania osobie zatrzymanej nagrań potwierdzających naruszenie przez nią przepisów ruchu drogowego.
§5 Badanie w celu ustalenia w organizmie obecności środka działającego podobnie do alkoholu przeprowadza się przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego.
§6 Przepisu zawartego w §5 nie stosuje się, jeżeli stan osoby podlegającej badaniu uniemożliwia jego przeprowadzenie metodą niewymagająca badania laboratoryjnego albo ta osoba odmawia poddania się takiemu badaniu. W takim przypadku ustalenie w organizmie obecności środka działającego podobnie do alkoholu następuje na podstawie badania krwi lub moczu.
§7 Dopuszcza się badanie krwi lub moczu jako następstwo badania przeprowadzonego metodą, o której mowa w §5, albo jeżeli nie ma możliwości wykorzystania tej metody.
§8 Badanie w celu ustalenia obecności w organizmie środka działającego podobnie do alkoholu, w sposób określony w §6 i §7, może być przeprowadzone również w razie braku zgody osoby podlegającej badaniu, o czym należy ją uprzedzić.
§9 W razie uczestnictwa w wypadku drogowym, w którym występuje zabity lub ranny, kierujący pojazdem jest obowiązkowo poddawany badaniu na zawartość w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu.
§10 Badaniu, o którym mowa w §9, można poddać także inną osobę, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogła kierować pojazdem uczestniczącym w wypadku drogowym, w którym jest zabity lub ranny.
§11 Osoby, o których mowa w §9 i §10, mają prawo żądać od organu kontroli ruchu drogowego przeprowadzenia badania krwi lub moczu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu.

Artykuł 19 Ewidencja kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego

§1 Organy ochrony porządku publicznego prowadzą ewidencję kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego. Określonemu naruszeniu przypisuje się odpowiednią liczbę punktów w skali od 0 do 3. Punkty za naruszenie przepisów ruchu drogowego wpisane do ewidencji usuwa się po upływie 3 miesięcy.
§2 Punkty karne sumują się.
§3 Kwota mandatu wymaganego do zapłaty jest sumą pieniężną kar przewidzianych dla wszystkich wykroczeń, jakie zostały popełnione w danym momencie.
§4 Prawo jazdy może zostać odebrane osobie, która:
przekroczy sumę 4 punktów w przeciągu 7 dni od nadania pierwszego, aktywnego punktu;
przekroczy sumę 6 punktów w przeciągu 14 dni od nadania pierwszego, aktywnego punktu;
przekroczy sumę 8 punktów w przeciągu 30 dni od nadania pierwszego, aktywnego punktu;
nie zastosuje się do polecenia zatrzymania, wydanego przez funkcjonariusza ochrony porządku publicznego, celem uniknięcia kontroli drogowej.
Artykuł 20 Czasowa i stała rekwizycja pojazdu

§1 Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku:
pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;
braku tablic rejestracyjnych przez pojazd poruszający się lub znajdujący się na drodze publicznej;
odmowy przyjęcia mandatu przez osobę kierującą pojazdem;
gdy pojazd nie spełnia określonych przez kodeks wymogów dotyczących stanu technicznego;
niezatrzymania się na wezwanie funkcjonariusza, w wyniku czego musiał zostać wszczęty pościg;
gdy pojazd jest bezpośrednio powiązany z popełnieniem przestępstwa;
gdy pojazdem kierowała osoba nie posiadająca prawa jazdy.
§2 Opłata za holowanie pojazdu wynosi odpowiednio:
$50 - jeżeli pojazd jest holowany w obrębie jednego miasta;
$100 - jeżeli pojazd jest holowany w obrębie jednego hrabstwa;
$200 - jeżeli pojazd jest holowany w obrębie stanu;
§3 Odholowany na parking policyjny pojazd może zostać odebrany w odpowiedniej komórce instytucji, na terenie której parkingu przebywa.
§4 Pojazd może zostać wydany tylko i wyłącznie w przypadku, gdy:
po pojazd zgłasza się właściciel pojazdu;
osoba zgłaszająca się posiada ważne prawo jazdy;
pojazd został zarejestrowany;
właściciel uiścił opłatę za holowanie;
właściciel uiścił grzywnę za wykroczenia, z których powodu pojazd został odholowany;
pojazd nie jest dowodem w sprawie lub nie został trwale skonfiskowany.
§5 Pojazd może zostać trwale skonfiskowany, jeżeli:
pojazd został użyty do próby zabójstwa lub zabójstwa funkcjonariusza organów ochrony porządku publicznego;
pojazd trzykrotnie uczestniczył w ucieczce przed organami ochrony porządku publicznego;
konfiskata zostanie orzeczona wyrokiem sądowym.
§6 Pojazd może zostać usunięty z drogi lub przemieszczony, jeśli utrudnia przeprowadzenie akcji ratowniczej.

Offline

Użytkowników czytających ten temat: 0, gości: 1
[Bot] ClaudeBot

Stopka

Forum oparte na FluxBB

Darmowe Forum
- frajerzy - fanatycy - greenlife - shinigamisrodulowisko